QUALITY POLICIES IN THE CURRICULUM FRAMEWORKS OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS IN MOZAMBIQUE

  • Ernesto Vasco Mandlate Faculdade de Educação, Universidade Eduardo Mondlane
Keywords: quality evaluation, Mozambican higher education

Abstract

The objective of this article is to evaluate the presence of guidelines of the National System of Evaluation, Accreditation and Quality Assurance of Higher Education (SINAQES) in curriculum frameworks of higher education institutions. This article is the result of a phenomenological research, which uses mainly documentary study on curriculum policies and frameworks of three universities based in Maputo, namely Eduardo Mondlane University, Pedagogical University and St. Thomas University of Mozambique. As main conclusions, the research found that the diversification of courses and the training of higher education academic staff are the most prominent guidelines in the policies on the quality of higher education. In the curriculum frameworks of the three studied universities, there are different approach levels to the quality of their education, even though all of them have established quality assessment offices. Furthermore, it must be recognized the merits of the quality assurance system in setting standards for higher education. The article also lists the most important successes regarding the implementation of SINAQES in Mozambican higher education institutions. However, this article draws attention to the danger of this system becoming a bureaucratic apparatus for the exclusive interests of elites, merchants of higher education and for the exclusion of the most disadvantaged social groups of the Mozambican society.

References

CONSELHO NACIONAL DE AVALIAÇÃO DE QUALIDADE DO ENSINO SUPERIOR (CNAQ). Estatísticas. 2018. Buscado aos 18 de Novembro de 2019 em http://cnaq.ac.mz/index.php/estatisticas
CONSELHO NACIONAL DE AVALIAÇÃO DE QUALIDADE DO ENSINO SUPERIOR (CNAQ). Relatório de Auto-avaliação. 2018.
DIAS, H. Desafios da Universidade Moçambicana no século XXI. Revista Científica da Universidade Eduardo Mondlane, Série: Ciências da Educação. V.1.n.0. p. 60-74, 2012.
GOVERNO DE MOÇAMBIQUE. Resolução nº 8/95, de 22 de Agosto. Política Nacional da Educação. 1995.
INTANQUÊ, S. & SUBUHANA, C. Educação Pós-Independência em Moçambique. Revista África e Africanidades – Ano XI. n. 26, abr. 2018. Buscado aos 15 de Outubro de 2019 em http://www.africaeafricanidades.com.br/documentos/0030260042018.pdf
MANDLATE, E. Políticas da reforma no ensino superior e seu efeito nos curricula de IES de Moçambique (1990- 2015). Tese (Doutoramento em Educação/Currículo) – Curso de pós-graduação em Educação/Currículo, Faculdade de Ciências de Educação e Psicologia. Maputo, Universidade Pedagógica. 2018.
MÁRIO, M. et al. Higher Education in Mozambique. London: James Currey Ltd. 2003.
MOÇAMBIQUE. ASSEMBLEIA DA REPÚBLICA. Decreto nº 32/2010, de 30 de Agosto. Sistema Nacional de Acumulação e Transferência de Créditos Académicos (SNATCA). 2010a.
MOÇAMBIQUE. ASSEMBLEIA DA REPÚBLICA. Decreto 63/2007, de 31 de Agosto (SINAQES). Imprensa Nacional. 2007a.
MOÇAMBIQUE. ASSEMBLEIA DA REPÚBLICA. Decreto 64/2007, de 31 de Agosto (CNAQ). Imprensa Nacional. 2007b.
MOÇAMBIQUE. ASSEMBLEIA DA REPÚBLICA. Programa Quinquenal do Governo 2010-14. Secretariado do Conselho de Ministros (Ed). Imprensa Nacional de Moçambique. Maputo-Moçambique. 2010b.
MOÇAMBIQUE. CONSELHO DE MINISTROS. Plano Estratégico da Educação 2006-2010/11. 2006.
MOÇAMBIQUE. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Plano Estratégico da Educação 1999-2003. 1998.
MOÇAMBIQUE. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Plano Estratégico de Educação 2012-2016. 2012a.
MOÇAMBIQUE. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Plano Estratégico do Ensino Superior em Moçambique 2012-2020. 2012b.
MORGADO, J. O Estudo de Caso na Investigação em Educação. Santo Tirso, Portugal. De Facto Editores. 2012.
NOBRE, M. et al. Os modelos críticos de Max Horkheimer. 2013. [online] Disponível na Internet via WWW. URL: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-33002013000200011. Acesso em: 15 de Junho de 2016.
PACHECO, J. Avaliações internacionais e desempenho dos alunos portugueses. In Conselho Nacional de Educação (org). Avaliações internacionais e desempenho dos alunos portugueses. Lisboa. Conselho Nacional de Educação, 2013, p. 135-150. Buscado aos 21 de Setembro de 2020 em https://www.cnedu.pt/content/edicoes/seminarios_e_coloquios/LIVRO_Avaliacoes_internacionais.pdf
SANTOS, B. A Universidade no Século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. 3ª ed. São Paulo: Cortez, 2010.
SILVA, C.; AZZI, D.; e BOCK, R. Banco Mundial em foco: sua atuação na educação brasileira e na dos países que integram a Iniciativa Via Rápida na América Latina. in HADDAD, S. (org.) Banco Mundial, OMC, E FMI: o impacto nas políticas educacionais. São Paulo: Cortez, 2008, p. 15-86.
THE WORLD BANK. Higher Education: Lessons of Experience. Washington. D.C. 1994. Buscado aos 24 de Setembro de 2018 em http://documents.worldbank.org/ curated/pt/303461468328502540/pdf/multi-page.pdf
UNIVERSIDADE EDUARDO MONDLANE. Quadro Curricular Para a Graduação. 2011.
UNIVERSIDADE PEDAGÓGICA. CENTRO DE ESTUDOS E POLÍTICAS EDUCATIVAS. Bases e Directrizes Curriculares para os cursos de Graduação da Universidade Pedagógica. Centro de Estudos de Políticas Educativas. 2010.
UNIVERSIDADE SÃO TOMÁS DE MOÇAMBIQUE. Directrizes para a Reforma Curricular e Elaboração dos Planos Curriculares de Licenciatura da USTM. 2012.
YIN, R. Case Study Research. Design and Methods. 3 Ed. London: SAGE Publications, 2003.
Published
2025-04-20