THE BEHAVIOR OF INFANTS BEFORE HEARING A LULLABY

  • Isabel de Castro Instituto Politécnico Bragança
Keywords: lullaby, music features, sleep, sing, hearing, behavior

Abstract

The literature on lullabies shows, firstly, that this kind vocal comes in different parts of the world as a song bound to infancy; and secondly that the baby exhibits different behaviors when listening to a lullaby. In this article I will go and center myself in the study of lullaby addressing some features that make it a musical genre with specific purposes. Describe studies that reflect how the hearing lullabies influence the behavior of the baby during periods of sleep. From a case study for me, with babies from 4 to 6 months of age, I observed how hearing a lullaby influenced their behavior, during sleep. One conclusion of the study indicates that hearing the lullaby induces quiescence and subsequent sleep of infants and their well being.

References

ACHENBACH, T., Research Strategies: research in development psychology concepts, strategies, methods. London: Free Press, 1978.
BLUM, T. Prenatal Experience and the Origins of Music: prenatal perception, Berlin: Leonardo Publ., 1993. p.252-277.
BONITO, R. Cancioneiro de Resende. Douro Litoral: Junta de Província do Douro Litoral, 1957.
CASTRO, M. I. R. de. Cantar aos bebés: das práticas de cantar durante a prestação de cuidados e dos efeitos de uma canção de embalar no sono dos bebés. Porto: Universidade do Porto, 2003 (Tese de Mestrado, FPCE/Universidade do Porto, 2003).
CASTRO, M. I. R. de. Cantando para adormecer. Revista Música, Psicologia e Educação, v. 6, p. 89-99, 2004.
CASTRO, M. I. R. de. Quando Cantar vem do Coração uma abordagem metodológica. Revista Educação, v. 4, n. 1, p. 87-97, 2012.
DELIÉGE, I.; SLOBODA, J. Musical Beginning: origins and development of musical competence. Oxford: Oxford University Press, 1996.
__________. Perception and cognition of Music. London: Psychology Press, 1997.
EIBL-EIBESFELDS, I. Human Ethology. New York: Aldine de Gruyter, 1989.
FERNALD, A. Intonation and communicative intent in mother`s speech to infants: is the melody the message? Child Development, v. 60, p. 1497-1510, 1989a.
FERNALD, A. A cross-language study of prosodic modifications in mother`s and father`s speech to preverbal infants, Journal Child Development, v. 16, p. 477-501, 1989b.
GALLEGO-ANDRÉS, J. História da Gente pouco importante - América e Europa até 1789. Lisboa: Editorial Estampa, 1993.
GIACOMETTI, M. Cancioneiro popular português. Lisboa: Círculo de Leitores, 1981.
GORDON, E. E. Teoria de aprendizagem musical para recém-nascidos e crianças em idade pré-escolar. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2000.
GRAÇA, F. L. A canção popular portuguesa. 4. ed. Lisboa: Caminho, 1991.
HARGREAVES, D. J. Musica y desarrollo psicologico, Barcelona: GRAÓ, 1998.
JOAQUIM, T. Dar à luz: ensaios sobre as práticas e crenças da gravidez, parto e pós-parto em Portugal. Lisboa: Dom Quixote, 1983.
KEMP, A. E. Music education and psychodynamic theory: the manifestation of separation and loss in music, Bulletin Psychotherapy Society, Oxford, n. 18, 1993.
KUNTZEL-HANSEN, M. Educacion Musical precoz y estimulación auditiva; Barcelona, Editorial Médica y Técnica, S.A., 3.ª edição, 1981.
LOPES DOS SANTOS, P. et al. Estudo das reacções do recém-nascido ao som de uma voz humana nas primeiras 48 horas de vida pós-parto. Jornal de Psicologia, v. 4, n. 5, p. 3-10, 1985.
____________. Papel dos factores da interacção Mãe-filho no crescimento somático do recém-nascido. Porto: Universidade do Porto, 1990. (Tese de Doutoramento, Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto, 1990).
NEVES, R. C. Canção de Embalar: Enciclopédia da Música em Portugal no Século XX. Temas e Debates, 2010 (Círculo de Leitores). A-C, 220.
PHILLIPS-SILVER, J.; TRAINOR, L. J. Hearing what the body feels: auditory encoding of rhythmic movement. Science Direct. Cognition 105, p. 533-546, 2007.
REID, S. Developments in infant observation, Routledge.1.a public, 1997.
ROCK, A. M. L.; TRAINOR, L. J.; ADDISON, T. L. Distinctive Messages in Infant-directed lullabies and play songs, Development Psychology, vol. 35, n. 2, p. 527-534, 1999.
RODRIGUES, H. Música para os pequeninos: elementos da perspectiva de Edwin Gordon. Associação Portuguesa de Educação Musical, p. 16-18, 1997.
RODRIGUES, H. A Festa da música na iniciação à vida: da musicalidade das primeiras interacções humanas às canções de embalar. Revista da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Lisboa, Edições Colibri, n. 17, p. 61-80.
TRAINOR, L. J., (1996) Infant preferences for infant-directed versus noninfant- directed playsongs and lullabies, Infant Behavior and Development, v. 19, p. 83-92, 1996.
TRAINOR, L. J.; AUSTIN, C.M.; DESJARDINS, R.N. Is Infant-directed speech prosody a resulted of the vocal expression of emotion? Psychological Science, v.11, n. 3, p. 188-195, May 2000.
TREHUB, S.E.; UNYK, A.M.; TRAINOR, L.J. Adults identify infant-directed music across cultures, Infant Behavior and Development, 16, p. 193-211, 1993a.
____________.Maternal singing in cross-cultural perspective, v. 16, p. 285-295, 1993b.
TREHUB, S.E., et al. Mothers`and Fathers singing to Infants, Development Psychology, v. 33, n. 3, p. 500-507, 1997.
TREHUB, S. E.; SCHELLENBERG, G.; HILL, D., The origins of music perception and cognition: a development perspective. In: DELIÈGE; SLOBODA, J. A (ed). Perception and Cognition of Music. Psychology, p.103-128, 1997.
TREHUB, S. E, Developmental and applied perspectives on music. New York. Academy of Sciences. p. 189-201, 2005. Part IV.
TREHUB, S.E.; HANNON, E.E. Conventional rhythms enhance infants’ and adults’ perception of musical patterns. Science Direct, p. 110-118, 2009.
TREVARTHEN, C. Musicality and the intrinsic motive pulse: evidence from human psychobiology and infant communication, Musicae scientiae, ESCOM-European Society for the cognitive Sciences of Music, p.155-215. 1999.
ZENATTI, et al. Psychologie de la Musique, Press Universitaires de France, 1.ª edição,1997.
Published
2025-04-19
Section
Artigos