THE SCHOOL INCLUSION OF STUDENTS WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS OF VISION IN BEIRA: A FLAT SPEECH?

  • António Cipriano Parafino Gonçalves Faculdade de Educação, Universidade Eduardo Mondlane
  • Evaristo Raice Vicente Universidade Licungo
Keywords: Disability vision, Inclusive Education, Special Needs Education

Abstract

This paper summarizes the results of a survey conducted in the central region of Mozambique - city of Beira - about the process of inclusion of students, in some regular schools, with special educational needs of vision.  To reach our aim, we did the literature review on special education and inclusive education.  Second, we examine the Mozambican official documentation regarded to school inclusion and special education. At the end, we pay our attention on the process of educational inclusion of the visually impaired in some regular schools in Beira City. The survey indicates that, even with the introduction of inclusive education in Mozambique, children with special educational needs of vision still remain outside the educational process: The inclusion of these children in the National Education System is no effective.

References

ASSOCIAÇÃO DE CEGOS E AMBLIOPES DE MOÇAMBIQUE (ACAMO). Estudo de Base sobre barreiras de acesso à educação: educação sem barreiras. Beira: ACAMO, 2009.
BIANCHETTI, L. Aspectos históricos da educação especial. Revista da Educação Especial. Piracicaba, v. 2, n. 3, p. 7-19, 1995.
BOOTH, T. e AINSCOW, M. Index para a inclusão desenvolvendo a aprendizagem e a participação nas escolas. Bristol: CSIE, 2002.
CORREIA, L. de M. Alunos com necessidades educativas especiais nas classes regulares. Porto: Porto Editora, 1999.
________Inclusão e Necessidades Educativas Especiais: um guia para eduacadores e professors. Lisboa: Porto Editora, 2008.
FOREST, M. e LUSTHAUS, E. Le kaleidoscope: un défi au concept de la classification en cascade. Forest, M. (org.) Education-Intégration. Downsview, Ontario: L'Institut A. Roeher..p.1-16, 1987.
FONSECA, V. da. Dificuldades de aprendizagem: na busca de alguns axiomas. rev. psicopedagogia, v.24, n.74, p.135-48, 2007.
GADAMER, G. H. O problema da Consciência Histórica. Rio de Janeiro: Editora FGV, 1996.
GARTNER, A.; LIPSKY, D. K. Beyond Special Education: toward a quality system for all students. Havard Educational Review. v.4. n.57, p: 367-395, 1987
GRAMSCI, António. Os intelectuais e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1977.
GIL, M. Deficiência visual. Brasília: MEC-Secretaria de Educação à Distância, 2000
KIRK, S. A. e GALLAGHER J. J. Educação da Criança Excepcional. Sao Paulo: Martins Fontes, 1987.
LIGHT FOR THE WORLD. Moçambique Plano Estratégico 2016-2020. Maputo. Light for the World, 2016.
MAINARDES, J. A abordagem o ciclo de políticas: uma controbuição para a análise das políticas educacionais. Educação e Sociedade., Campinas, v. 27, n. 94, p. 47-69, jan./abr. 2006.
MASINI, E. F. S. O perceber e o relacionar-se do deficiente visual: orientando professores especializados. Brasília: CORDE, 1994.
MAUÉS, O. Cabral Reformas internacionais da educação e formação de professores. Cadernos de Pesquisa. São Paulo. n. 118, março/ 2003
MOÇAMBIQUE, República. Plano Estratégico de Educação 1999-2003: Combater a Exclusão, Renovar a Escola. Maputo: MINED, 1998.
_________. Resolução n.20/99 de 23 de Junho de 1999 relativa a politica de pessoa com deficiência em Moçambique. Maputo: Imprensa Nacional, 1999
_________. Projecto Escolas Inclusivas. Relatório Preliminar da fase piloto. Maputo:MINED, 2000
_________. Plano Estratégico da Educação e Cultura (2006-2011). Fazer da Escola um pólo de desenvolvimento consolidando a moçambicanidade. Maputo: MINED, 2006
_____________. III Censo Geral da População (2007). Maputo: Instituto Nacional de NE, 2007
____________. Plano Nacional de Acção para a Área da Deficiência. (PNAD II 2012 – 2019). Maputo, MGCAS, 2012
____________. IV Censo Geral da População ( 2017). Maputo: Instituto Nacional de Estatística, 2019. http://www.ine.gov.mz/iv-rgph-2017/ sofala. Data de acesso 29.10.2019
NIELSEN, L. B. Necessidades Educativas Especiais na sala de aula: um guia para os professores. Porto: Porto Editora, 1999
SÁNCHEZ, P. A. Educação inclusiva. Um meio de construir escolas para todos no século XXI. Inclusão. Revista de Educação Especial. Brasília, MEC, Outubro 2005, pp 07-18
________. Implicações do Paradigma da inclusão para o emprego de pessoas com deficiencias. In: ABRANCHES, C. Inclusão dá trabalho: Belo Horizonte: Armazem de Ideias, 2000.
_________. Inclusão. Paradigma do século XXI. Inclusão. Revista de Educação Especial. Brasília, MEC, Outubro 2005, pp.19-23
UNESCO. Conferência Mundial sobre Necessidades em Educação Especial. A Declaração de Salamanca sobre princípios. Política e Prática em Educação Especial. Salamanca: UNESCO, 1994.
Published
2025-04-20