Número e género nominais no desenvolvimento das interlínguas de aprendentes do português europeu como língua estrangeira

Autores

  • Cristina Martins Universidade de Coimbra

Palavras-chave:

Português língua estrangeira, género nominal, número nominal, esenvolvimento da interlíngua

Resumo

This study compares the acquisition patterns of the formal (morphosyntactic) properties of noun gender and number presented by 90 students of European Portuguese as a foreign language (PFL) who are native speakers of Spanish, German and Chinese. The working hypothesis hinges on the fact that gender and number categories, while sharing a number of comparable properties, also present specific characteristics. Morphosyntactic manifestations of nominal number assignment, which is semantically motivated, are highly regular, consistent and transparent, while gender assignment (determining agreement) is assystematic and opaque in the target language (TL). The assumption that properties such as these correlate with the degree of difficulty learners experience in acquiring each of the structures was validated through the analysis of both target and non-target behavior of learners in their written texts. The fundamental aim of this study is to contribute to the description of interlanguage development of PFL learners, thus providing teachers and instructional material designers with valuable information regarding what can be realistically expected from them throughout the acquisition process.

Referências

REFERÊNCIAS BIBLIOGRÁFICAS

BARBER, H.; CARREIRAS, M. Grammatical Gender and Number Agreement in Spanish: An ERP Comparison. Journal of Cognitive Neuroscience, v.17, n.1, p. 137–153, 2005.

BIRDSONG, D. Age and Second Language Acquisiton and Processing: A Selective Overview. Language Learning, v. 56, n.1, p. 9-49, 2006.

CÂMARA Jr., J. M. Estrutura da língua portuguesa. 22 ed. Petrópolis: Vozes, 1994.

CARVALHO, J. G. H. Teoria da linguagem. Vol. 2: Natureza do fenómeno linguístico e análise das línguas. Coimbra: Coimbra Editores, 1981.

CAVELE, S. A. Cancelamento da marca de género feminino no adjectivo do português oral do Maputo, 1999. Monografia (Licenciatura em Linguística) - Universidade Eduardo Mondlane, Maputo, 1999.

CHAVAGNE, J.-P. La langue portugaise d'Angola, 2005. Tese (Doutoramento [em linguística]) - Université Lumière Lyon 2, Lyon, 2005.

CONSELHO DA EUROPA. Quadro Europeu Comum de Referência para as Línguas. Aprendizagem, ensino, avaliação. Porto: Edições ASA, 2001.

COMPANHIA, C. A. Uso da morfologia flexional de número em sintagmas nominais plurais na interlíngua de crianças da 3ª classe. Monografia (Licenciatura em Linguística) - Universidade Eduardo Mondlane, Maputo, 2001.

CORBETT, G. Gender. Cambridge: Cambridge University Press,1991.

CORDER, S. P. La importancia de los errores del que aprende una lengua segunda. In: LICERAS, J. M. (org). La adquisición de las lenguas extranjeras: hacia un modelo de análisis de la interlengua. Madrid: Visor, 1992. p. 31-40. Tradução espanhola do original inglês de 1967.

DE KEYSER, R. Skill Acquisition Theory. In: VAN PATTEN, B.; WILLIAMS, J. (eds). Theories in Second Language Acquisition: an introduction. New York: Routledge, 2008. p. 97-113.

DZECO, J. J. Estratégias didácticas adoptadas pelos professores para o ensino da concordância nominal em número nas escolas primárias moçambicanas localizadas nas zonas rurais. Dissertação (Mestrado em Ensino de Português como Língua Segunda) - Universidade Eduardo Mondlane, Maputo, 2011.

ELLIS, N. C. Optimizing the Input: Frequency and Sampling in Usage-based and Form-focused learning. In: LONG, M. H.; DOUGHTY, C. (orgs). The Handbook of Language Teaching. Malden: Blackwell, 2011. p. 139-157.

ELLIS, N. C. The Associative-Cognitive CREED. In: VAN PATTEN, B.; WILLIAMS, J. (eds). Theories in Second Language Acquisition: an introduction. New York: Routledge, 2008. p. 77-95.

ELLIS, N. C.; SCHMIDT, R. Rules or Associations in the Acquisition of Morphology? The Frequency by Regularity Interaction in Human and PDP Learning of Morphosyntax. Language and Cognitive Processes, v.13, n.2-3, p. 307-336, 1998.

ELLIS, R. Principles of Instructed Language Learning. System, v.33, p. 209 - 224, 2005.

FERREIRA, T.S. Padrões na aquisição/ aprendizagem da marcação do género nominal em português como L2. Dissertação (Mestrado em Português como Língua Estrangeira e Língua Segunda) - Universidade de Coimbra, Coimbra, 2011.

FIGUEIREDO, C. F. G. A Configuração do SN Plural do Português Reestruturado de Almoxarife – S. Tomé. Revista de Crioulos de Base Lexical Portuguesa e Espanhola, v.1, n.1, p. 28-55, 2009.

FRANCESCHINA, F. Fossilized second language grammars: the acquisition of grammatical gender. Amsterdam: John Benjamins, 2005.

GODINHO, A. P. A aquisição da concordância de número e a sua relação com a aquisição da concordância de género: um estudo realizado com aprendentes chineses de português L2. In: MARÇALO, M. J.; LIMA-HERNANDES, M. C.; ESTEVES, E.; FONSECA, M. C.; GONÇALVES, O.; VILELA, A. L.; SILVA, A. A. (orgs). Língua portuguesa: ultrapassar fronteiras, juntar culturas. Évora Universidade de Évora, 2010. p. 28-55.

GONÇALVES, P. Perfil linguístico dos estudantes universitários: áreas críticas e instrumentos de análise. In: GONÇALVES, P. (org). O Português escrito por estudantes universitários: descrição linguística e estratégias didáticas. Maputo: Texto Editores, 2010. p. 15-49.

GONÇALVES. P. Tipologia de “erros” do português oral de Maputo: um primeiro diagnóstico. In: STROUD, C.; GONÇALVES, P. (orgs). Panorama do Português Oral de Maputo. Vol. 2: A construção de um banco de “erros”. Maputo: Instituto Nacional do Desenvolvimento da Educação, 1997. p. 37-67.

INVERNO, L. Contact-induced restructuring of Portuguese morphosyntax in interior Angola. Evidence from Dundo (Lunda Norte). 2009. Dissertação (Doutoramento em Linguística Portuguesa) - Universidade de Coimbra, Coimbra, 2009.

JON-AND, A. Variação, contato e mudança linguística em Moçambique e Cabo Verde: a concordância variável de número em sintagmas nominais do português. Dissertação (Doutoramento) - Universidade de Estocolmo, Estocolmo, 2011.

JON-AND, A. Concordância variável de número no SN no português L2 de Moçambique - Algumas explicações sociais e linguísticas. Revista de Crioulos de Base Lexical Portuguesa e Espanhola, v.2, p. 28-50, 2010.

LARSEN-FREEMAN, D. e LONG, M. An Introduction to Second Language Acquisition Research. Harlow: Addison Wesley Longman, 1991.

LEIRIA, I. Léxico, aquisição e ensino do Português europeu língua não materna. Lisboa: FCG/FCT, 2006.

LEIRIA, I. Português língua segunda e língua estrangeira: investigação e ensino. Idiomático. Revista Digital de Didáctica de PLNM. Centro Virtual Camões, nº 3, 2004.

LI, C. N.; THOMPSON, S. A. Mandarin Chinese: A functional reference grammar. Berkeley: University of California Press, 1981.

LONG, M. H. Methodological Principles for Language Teaching. In: LONG, M. H. e DOUGHTY, C. (orgs). The Handbook of Language Teaching. Malden: Blackwell, 2011. p. 373-394.

LONG, M. H. Stabilization and Fossilization in Interlanguage Development. In: DOUGHTY, C. J.; LONG, M. H. (eds). The Handbook of Second Language Acquisition. Malden: Blackwell, 2003. p. 487-535.

MARIOTTO, E. e LOURENÇO-GOMES, M. C. Análise de erros na escrita relacionados à aprendizagem da concordância de gênero por falantes nativos do inglês, aprendentes de português europeu como língua estrangeira. In: SIMPÓSIO MUNDIAL DE ESTUDOS DE LÍNGUA PORTUGUESA (SIMELP), 4. 2013. Anais... Goiânia: Faculdade de Letras/UFG, Goiânia, 2013. p. 1278-1285, 2013. Disponível em http://www.simelp.l etras.ufg.br/anais/simposio_26.pdf2013

MARTINS, C. O Corpus de Produções Escritas de Aprendentes de PL2 (CELGA). Caracterização e desenvolvimento de uma infraestrutura de investigação. In: BIZARRO, R.;

MOREIRA, M. A.; FLORES, C. (org). Português Língua Não Materna: Investigação e ensino. Lisboa: Lidel, 2013. p.70-79.

MORGAN-SHORT, K. et al. Declarative and procedural memory as individual differences in second language acquisition. Bilingualism: Language and Cognition, v.17, n.1, p. 56 - 72, 2014.

NASCIMENTO, M. F et al. Aspectos de unidade e diversidade do português: as variedades africanas face à variedade europeia. Veredas, v. 9, p. 35-60, 2008.

NASCIMENTO, M. F. B. (org). CORLEX: Léxico Multifuncional Computorizado do Português Contemporâneo. Centro de Linguística da Universidade de Lisboa, 2003. Disponível em: http://www.clul.ul.pt /en/resources/88-project-multifunctional-computational-lexicon-of-contemporary-portuguese-r

PARADIS, M. A Neurolinguistic: theory of bilingualism. Amsterdam: John Benjamin Publishing, 2004.

PERES, J. A. Semântica do sintagma nominal. In: RAPOSO E.B.P; NASCIMENTO, M.F.B.; MOTA, M.A.C.; SEGURA, L.; MENDES, A. (orgs). Gramática do Português, vol. I. Lisboa: FCG, 2013. p. 71-81.2013

PERES, J. A.; MÓIA, T. Áreas críticas da língua portuguesa. Lisboa, Caminho, 1995.

PIENEMANN, M. Processability Theory. In: VAN PATTEN, B.; WILLIAMS, J. (eds). Theories in Second Language Acquisition: an introduction. New York: Routledge, 2008. p. 137-154.

PIENEMANN, M. Language processing capacity. In: DOUGHTY, C. J.; LONG, M. H. (eds). The Handbook of Second Language Acquisition. Malden: Blackwell, 2003. p. 679-714.

ROBINSON, P. Attention and Memory during SLA. In: DOUGHTY, C. J.; LONG, M. H. (eds). The Handbook of Second Language Acquisition. Malden: Blackwell, 2003. p. 631-678.

SAGARRA, N.; HERSCHENSOHN, J. Asymmetries in Gender and Number Agreement Processing in Late Bilinguals. In: ORTIZ-LÓPEZ, L. A. (org). Selected Proceedings of the 13th Hispanic Linguistics Symposium. Somerville: Cascadilla Proceedings Project, 2011. p. 169-177.

ULLMAN, M. T. Contributions of Memory Circuits to Language: the Declarative/Procedural Model. Cognition, v. 92, p. 231-270, 2004.

VAN PATTEN, B. Input Processing in Adult Second Language Acquisition. In: VAN PATTEN, B.; WILLIAMS, J. (eds). Theories in Second Language Acquisition: an introduction. New York: Routledge, 2008. p. 115-135.

VILLALVA, A. Estruturas morfológicas: unidades e hierarquias nas palavras do português. Lisboa: FCG/FCT, 2000.

WHITE, L. On the Nature of Interlanguage Representation: Universal Grammar in the Second Language. In: DOUGHTY, C. J.; LONG, M. H. (eds). The Handbook of Second Language Acquisition. Malden: Blackwell, 2003. p. 19-42.

##submission.downloads##

Publicado

2020-10-15

Como Citar

Martins, C. . (2020). Número e género nominais no desenvolvimento das interlínguas de aprendentes do português europeu como língua estrangeira. Revista Científica Da UEM: Série Letras E Ciências Sociais, 1(1). Obtido de http://revistacientifica.uem.mz/revista/index.php/lcs/article/view/39

Edição

Secção

Artigos