Benefícios de ensino de estratégias de leitura na compreensão textual: o caso de estudantes da Universidade Eduardo Mondlane

Autores

  • Marcos Abilio Nhapulo Faculdade de Letras e Ciências Sociais, Universidade Eduardo Mondlane (UEM)

Palavras-chave:

Estudantes moçambicanos de língua inglesa, estudantes universitários, compreensão de leitura, instrução de leitura baseada em estratégias

Resumo

Estudos recentes indicam que o ensino de estratégias de leitura permite que os alunos de língua segunda usem diferentes estratégias de leitura para melhorar a sua compreensão textual. O presente estudo foi realizado em Moçambique, na Universidade Eduardo Mondlane, com o objectivo de avaliar o impacto de um programa de ensino de estratégias de leitura. O mesmo envolveu um grupo experimental de 25 alunos do curso de Ensino de Língua Inglesa e um grupo de controlo de 25 alunos de Tradução Inglês/Português. Um pré-teste, um programa de três meses de instrução de leitura baseada em estratégia, um pós-teste e um questionário aplicado no final do programa foram usados na avaliação do progresso dos alunos em termos de leitura estratégica e proficiência em leitura. Os resultados mostraram que o grupo experimental melhorou a sua compreensão de leitura como resultado da intervenção. O estudo demonstra a necessidade de introduzir programas de instrução em estratégias de leitura para melhorar as habilidades académicas de leitura e de compreensão no seio de estudantes moçambicanos

Referências

AKKAKOSON, S. The relationship between strategic reading instruction, student learning of L2-based reading strategies and L2 reading achievement. Journal of Research in Reading. v.36, n.4, p.422-150, 2013.

ANDERSON, N. Exploring second language reading. Boston: Newbury House, 1999.

BIMMEL, P. Effects of RSI in Secondary Education - A Review of Intervention Studies. Educational Studies in Language and Literature, v.1, p.273-298, 2001.

BUENDÍA, M. Os Desafios da Leitura: Desafios para Moçambique 2010. IESE, 2010.

CABINDA, M. Identifying Reading Strategies in a Multilingual Context. Unpublished PhD Dissertation, Cape Town: The University of the Western Cape, Faculty of Education, South Africa, 2014.

CHAMOT, A.; O'MALLEY, J. The CALLA handbook: Implementing the cognitive academic language learning approach. Reading, MA: Addison-Wesley, 1994.

CHAMOT, A.; BARNHARDT, S., EL-DINARY, P.; ROBBINS, J. The learning strategies handbook. New York: Longman, 1999.

CHAMOT, A. Language learning strategy instruction: Current issues and research. Annual Review of Applied Linguistics, v.25, p.112-130, 2005.

COHEN, A. Strategies in learning second language. London: Longman, 1998.

COHEN, A. Strategies in Learning and Using a Second Language. China: Foreign Language Teaching and Research Press, 2000.

COHEN, D.; MACARO, E. (Eds) Language Learners Strategies. Oxford: Oxford University Press, 2007.

DURREL, L. Bitter Lemons of Cypros. UK: Faber and Faber, 2000.

ELDOUMA, S. Relationship between Reading and Writing in English as a Second Language in the Context of Performance, Perceptions and Strategy Use. Thesis. Universiti Putra Malaysia, 2005.

ERNESTO, N. The Application of Reading Strategies in Mozambican University Students Future Portuguese Teachers. Revista X, v.15, n.7, p. 272-289, 2020.

FLOWERDEW, J.; PEACOCK, M. Research Perspectives on English for Academic Purposes. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.

GILLETT, A. What is EAP? IATEFL ESP SIG Newsletter, v.6, p.17-23, 1996.

GRABE, W. & STOLLER, F. Teaching and Researching Reading. UK: Pearson Education Limited, 2002.

GREENFELL, M.; MACARO, E. Claims and critiques. In Cohen, A.; E. Macaro, E. (Eds.), Language learner strategies: Thirty years of research and practice. Oxford: Oxford University Press, p.9-28, 2007.

HUNTCHINSON, T.; WATERS, A. English for specific purpose: A learning-centered approach. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.

ISSAK, A. Bibliotecas escolares, elementos à margem do sistema educacional? Algumas reflexões à volta da leitura em Moçambique. In: 1º Encontro Regional de Bibliotecas Públicas e Escolares (11-20 de Novembro). Pemba, Moçambique, 2009.

KHEZRLOU, S. Cognitive Strategy Training: Improving Reading Comprehension in the Language Classroom. The Journal of Teaching Language Skills (JTLS), v.3, n.4, p.77-98, 2012.

LOPES, A. Language Revitalization and Reversal in Mozambique: The Case of Xironga in Maputo. Current Issues in Language Planning. v.2, n.2-3, p.259-267, 2001.

LOPES, A. The Battle of the Languages: Perspectives on Applied Linguistics in Mozambique. Maputo: University Press, 2004.

LORANGER, A. Comprehension strategies instruction: Does it make a difference? Reading Psychology, v.18, n.1, p.31-68, 1997.

MACARO, E.; ERLER, L. Raising the achievement of young-beginner readers of French through strategy instruction. Applied Linguistics, v.29, n.1, p.1-30, 2008.

MILANOWSKI, A.; KIMBAL, S.; WHITE, B. The relationship between Standards-Based Teacher Evaluation Scores and Students Achievement: Replication and Extensions at Three Sites. Madison: Consortium for Policy Research in Education, 2004.

MINEDH. Plano Estratégico da Educação 2020-2029: Por uma Educação Inclusiva, Patriótica e de Qualidade. Maputo: DIPLAC, 2020.

NHAPULO, M. Gender Equality Promotion Strategies & Community Development. Maputo: Imprensa universitária, 2011.

NHAPULO, M. Teacher and learner beliefs and expectations about English language leaching and learning at a Mozambican university. Afrika Focus, v.26, n.2, p.81-109, 2013.

NHAPULO, M. Strategic and Extensive Reading in English as a Foreign Language among Mozambican University Students. Unpublished Doctoral Dissertation. University of Ghent, Belgium, 2016.

NHAPULO, M.; SIMON, E.; HERREWHEGHE, M. Enhancing academic reading skills through extensive reading, Southern African Linguistics and Applied Linguistics Language Studies, v.35, n.1, p.17-40, 2017.

OXFORD, R. & SCHRAMM, K. (2007). Bridging the gap between psychological perspectives on L2 learners’ strategies. In Cohen, A. D. & Macaro, E. (eds) Language Learner Strategies. Oxford: University Press, 2007.

PAIVA, V. Individual Strategies in English Language Learning. Letras & Letras, Uberlândia, v.14, n.1, p.73-88, 1998.

PLAKANS, L. The role of reading strategies in integrated L2 writing tasks. Journal of English for Academic Purposes, v.8, p.252-266, 2009.

PRESSLEY, M. What should comprehension instruction be the instruction of? In R. Barr (Ed.), Handbook of reading research, Vol. III. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, p.545–561, 2000.

PRESSLEY, M.; AFFLERBACH, P. Verbal protocols of reading: The nature of constructively responsive reading. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1995.

ROSÁRIO, L. Leitura e Literacia - Uma Questão de Cidadania. Maputo: Ministério de Educação e Cultura, 2009.

ROWAN, B.; CORRENTI, R.; MILLER, R. What large-scale, survey research tellsus about teacher effects on student achievement: Insights from the Prospects study of elementary schools. Teachers College Record, v.104, p.1525-1567, 2002.

WARRING, D., & HUBER-WARRING, T. Individuals in a collectivist world: Born in the U.S.A., teaching in Caracas, Venezuela. Multicultural Education, v.13, n.4, 11-16, 2006.

WENDEN, A. Metacognitive Knowledge and Language Learning. Applied Linguistics, v.19, n.4, p.515-537, 1998.

YUREKLI, A. An analysis of curriculum renewal in EAP context. International Journal of Instruction, v.5, n.1, p.49-68, 2012.

ZHANG, L. Constructivist pedagogy in strategic reading instruction: Exploring pathways to learner development in the English as a second language (ESL) classroom. Instructional Science, v.36, p.89-116, 2008

##submission.downloads##

Publicado

2024-05-30

Como Citar

Nhapulo, M. A. . (2024). Benefícios de ensino de estratégias de leitura na compreensão textual: o caso de estudantes da Universidade Eduardo Mondlane . Revista Científica Da UEM: Série Letras E Ciências Sociais, 5(1). Obtido de http://revistacientifica.uem.mz/revista/index.php/lcs/article/view/341

Edição

Secção

Artigos